Thuiszorgcoöperatie HelpGewoon bestaat nog maar net een jaar, maar barst nu al uit zijn voegen. Gestart wordt met een tweede thuiszorgcoöperatie voor Warnsveld. Schoorvoetend begon HelpGewoon op 1 september 2018 met drie leden, onlangs meldde het negentiende lid zich aan. Trotse, hardwerkende en betrokken dames (en tot voor kort ook een heer) staan zelf aan het roer van hun thuiszorgorganisatie en dat blijkt een succesformule.

Door Meike Wesselink

Gina Bolt en Leonie Luijken zijn twee van die dames. Beide stapten dit jaar in. Gina was voorheen ondernemer, maar koos na haar verhuizing naar Zutphen voor de thuiszorg, Leonie werkte voordat ze bij HelpGewoon terecht kwam bij een andere thuiszorgorganisatie. "Wat ik ontzettend leuk vind is dat het werk zo dankbaar is", vindt Gina. "Die dankbaarheid krijgen we telkens terug van onze cliënten." Leonie vindt het contact met collega's en de kleinschaligheid van de organisatie heel waardevol. "De organisatie waar ik voor werkte zit in Breda. Collega's zag ik eens in de drie maanden. Het is fijn om nu gemakkelijker met elkaar van gedachten te kunnen wisselen en elkaar te kunnen steunen."

Te lage lonen voor de thuiszorgers, te hoge salarissen in managementlagen, te weinig vervanging bij ziekte en vakantieverlof, te scherpe aanbesteding door gemeenten en letterlijk en figuurlijk grote afstand tot de werkgever waren veel gehoorde geluiden in thuiszorgland. Na debacles ook in Zutphen leek de gemeente open te staan voor andere vormen van organiseren. Een aantal informatieavonden werden belegd maar verzorgenden in de thuiszorg durfden hun vingers niet te branden aan een nieuwe organisatievorm die nog helemaal moest worden opgetuigd. Het initiatief leek niet van de grond te komen tot HelpGewoon Nederland in de zomer van 2018 besloot op eigen conto te starten met drie leden die wél wilden. Net vóór de deadline van de aanbestedingsprocedure van Gemeente Zutphen was daar opeens HelpGewoon Zutphen. Vanaf dat moment raakte de gemeente ook actief betrokken bij de organisatie en ruim een jaar later wordt HelpGewoon met vertrouwen aangedragen als een kundige, stabiele thuiszorgorganisatie. HelpGewoon is dan ook de enige in Zutphen die de planning volledig onder controle heeft, ook in vakantieperiodes. Gina: "Een van mijn cliënten wist me te vertellen dat hij eens gedurende negen weken negen verschillende gezichten voorbij zag komen bij zijn vorige thuiszorgaanbieder. Dat moet heel onprettig geweest zijn. Met iedereen die bij de coöperatie betrokken is, vullen we de roosters zó in dat onze cliënten steeds op dezelfde verzorgende kunnen rekenen. Ook tijdens vakantieperiodes zorgen we dat er steeds één vervanger is."

Door zelf het heft in handen te nemen en daarbij steun te krijgen van de landelijke organisatie HelpGewoon hebben de leden stap voor stap korte metten kunnen maken met de onzekerheden in de thuiszorg. De negentien leden zijn werknemer én werkgever tegelijk. Het uurloon voor HelpGewoon Zutphen staat op 12,78 euro, een tarief dat boven het landelijk gemiddelde ligt. Er gaan geen salarissen naar managers want die zijn er simpelweg niet en de leden zorgen zelf voor de werkverdeling en planning. "Iedereen binnen de coöperatie heeft een eigen rol", legt Leonie uit. Zo houd ik me met een paar andere collega's bezig met de sollicitatieprocedures en zorg ik samen met Gina voor een deel van de pr. Naast ons werk in de thuiszorg zijn we zo'n twee tot vier uur in de week bezig met bijkomende zaken. Dat doen we onbetaald maar wat ons betreft is dat het dubbel en dwars waard. Vanuit de landelijke organisatie krijgen we leuke trainingen en cursussen aangeboden en dat alles maakt het werk gewoon heel plezierig." Gina: "Met Perspectief en Buurtzorg hebben we goed contact. Als we signaleren dat dingen niet lekker gaan met onze cliënten dan spelen we dat door. Als we bijvoorbeeld eenzaamheid signaleren dan melden we dat bij Perspectief die daar dan iets aan kan doen. Af en toe iets harder lopen vind ik ook helemaal niet erg. Zo belde mijn cliënt pas geleden geschrokken, er was iemand tegen zijn auto aan gereden. Het is dan voor mij een kleine moeite om er even naartoe te gaan om hem op zijn gemak te stellen. Het hoort er wat mij betreft gewoon bij en het maakt het werk gewoon een stuk leuker."

HelpGewoon onderscheidt zich door zes kernwaarden actief te hanteren; vertrouwen, vakmanschap, eerlijk, samen, vanuit het hart en kleinschalig. Dat betekent ook wel eens dat samen wordt besloten dat iemand niet geschikt is voor de organisatie. Een minder leuke kant van het vak, maar wel eerlijk, democratisch en consequent. Om de kleinschaligheid te kunnen waarborgen, wordt overwogen om HelpGewoon Zutphen nu op te splitsen. De organisatie blijft dan wel één, maar werkoverleggen worden dan gesplitst in twee teams. Zo blijven de lijntjes mooi kort.

HelpGewoon Warnsveld is nu een feit. De nieuwe coöperatie is op zoek naar leden en nieuwe cliënten. Ook geïnteresseerden voor HelpGewoon Zutphen kunnen zich gewoon blijven melden. Voor mensen die goed bij de organisatie passen, is namelijk altijd ruimte. Kijk voor meer informatie op onderstaande site.

Ga naar Helpgewoon thuiszorg Zutphen

---

Bron: ContactZutphen.nl